2014. március 30., vasárnap

Elmentem én a színházba


Van nekem egy nagyon rendes, aranyos barátném, a Réka, aki nemcsak kardozik, hanem amatőr színjátszás is, és megengedte, hogy boldogítsam a Sherlockkal, nos, ő mondta, hogy előadják Kafka: Átváltozás - át, és ugyan menjek már el és nézzem meg. Nem kellett kétszer kérnie, sőt igazából a mondandója feléig sem jutott el, mert azonnal rábólintottam.
Így hát szombaton, fél négykor ott voltam a Rommer-háznál, itt Győrben, na jó Réka odakísért, mert azt is tudja rólam, mert már vagy ötvenezerszer elmondtam, hogy képes vagyok a hosszú, fehér folyosón való eltévedésre is. A házban is sikerült, mert mikor mindennek vége lett, nem találtam a kijáratot, pedig kétszer is megkérdeztem és igazából a harmadik volt az. Tudom, nyomi vagyok.
No, vissza az elejére. Miközben Réka visszaszivárgott a társulatához, én kiderítettem, hogy tulajdonképpen mi is zajlik körülöttem, találtam egy rakat prospektust és kiderült, hogy ez egy Nyugat-Magyarországi regionális színjátszó találkozó, ahol két nap, pénteken és szombaton egyfolytában ilyen előadások mentek. Kicsit sajnáltam, hogy pénteken, az angol miatt, nem tudtam ott lenni, de hamar túltettem magam rajta, és inkább a pince felé osontam, mert már gyanúsan arra kanyarogtak a népek. Jól jártam, mert viszonylag elöl álltam a várakozók között, így esélyem nyílt egy ülőhelyre is. Ugyanis a pince, kicsi volt, max ötven férőhelyes, de az úgy ötven, hogy ülő- és állóhely együtt, nem is szólva arról, hogy középen volt kialakítva, de mindez nagyon hangulatos volt. A vakolatot direkt leverték néhány helyen, így kapott ilyen romos jelleget, a boltozat felénk borult, így aki nem vigyázott az beverhette a fejét, és minden reményünk ellenére, nem volt hűvös. Valószínű, hogy ötven ember könnyen belehel egy olyan kis helyet, de hát ez nem igazán bizonyult problémának, senki nem ájult el.
A színjátszósoknak nem volt könnyű dolga ezzel a körszínpaddal, hiszen mindenfelé játszaniuk kellett, meg aztán a választott dráma se épp a könnyű fajtából való, de vették az akadályt. Nem csak azért mondom, mert elfogult vagyok, mind a játszósok, mind a színház iránt, hanem azért, mert tényleg ügyesen vették.
Kezdéskor lekapcsolták a reflektort, így a tök sötétben örülhettem annak, hogy kis, színes karikák ugrálnak a szemem előtt, de legalább a másik oldalnak is, mert ők meg a mi fejünk felett lógó lámpák fényét kapták a képükbe.
A sötétben felhangzott egy ritmus, taps, egyre erősödve, ahogy egyre több ember csatlakozott közbe, aztán dallam, és végül ez egész egy énekké állt össze, a hideg is kirázott, aztán ez lecsendesült és egy lány közölte velünk, hogy ez a történet a kitaszítottságról fog szólni. Jó, nem emlékszem pontosan, de ezekután fölgyulladt a fény. Egy magas, feketébe öltözött srác ült középen, valami szürke takarón, míg egy másik lány beszélt egy történetről, teljesen hétköznapi volt, és aztán elkezdődött maga az Átváltozás.
Az előadás nagyon zenei volt, hihetetlen ritmusérzék, kreált dalok, a hangok erőteljes utánzása, aztán a narráció, mind másodpercre felépítve, a játékuk pedig csak hab volt a tortán. Nagyon érdekesek voltak, hogy ilyen hétköznapi történetekkel megszakították a történetet, ami először furcsa volt, de aztán összeraktam, hogy akikről mesélnek, azok is "bogarak" csak éppen nem testileg váltak azzá, és az emberek velük kapcsolatban sem tudják, hogyan kell viselkedni, és csak az öröm marad, mikor végre eltűnnek a világból. Gyönyörűen narrálták, zenélték el, főleg az tetszett, mikor megjönnek a bérlők, és a lány elkezd zenélni (gitáron hegedülni, jelen esetben), és előjön a bogár. A srác úgy játszotta, hogy bármelyik goth sírva könyörgött volna neki, hogy tanítsa meg úgy nézni, mert hátborzongató volt.
A szakmai zsűri szerint, ami volt, és akik az összes előadás után mondtak hasznos dolgokat a játszóknak, ez egy hangjáték volt, és lehetett benne valami, de ezt elismerően mondták, mert tényleg zseniális volt. Kétszer is visszatapsoltuk őket, meg hujjogtunk is, és általános boldogság uralkodott.
Megvártam Rékát, mint kiderült a barátja Geri is lejött Pestről, szóval egyszerre ketten is a nyakába borultunk. Beszélgettünk pár szót, bár ebben az én szerepem a hűdefantasztikusakvoltatok-ra korlátozódott, de tényleg hűha, de fantasztikusak voltak. Otthagytam a gerlepárt, oxigént keresve, no meg a Lift című, négy részre darabolt előadás következő részét, amiről végül is lemaradtam. Csak öt-hat perces volt, szóval mire ellenőriztem, hogy ott van, aztán WC-re mentem és visszamentem, már tapsolt a közönség. Úgyhogy arról csak annyit tudok, hogy négy ember beszorul a liftbe, és a szakmai dolgok se segítettek.
A következő darab, ami már nem a pincébe volt, az Ovibrader címet viselte. Imádkozom, hogy jól írjam. Mivel az ülőhelyek gyorsabban fogytak, mint a Norbi UpDate péksütiből a kalória, ezért állva néztem végig. Mázlim volt, nem ájultam el a melegtől, talán nem voltunk annyira összezsúfolva, mint a Volán buszon és lényegesen kevesebb ruha volt rajtam (farmer, azúrzöld, lenge hosszúujjú), úgyhogy simán bírtam azt a negyven percet.
A történet arról szólt, hogy van egy kisfiú, aki nem tudja kimondani, hogy szeretlek, ezért az anyja elviszi egy gyermekpszichológushoz. A pszichológus hipnózist alkalmaz rajta, aminek hatására a kisfiú végigálmodja az életét, mindazt, ami vele fog megtörténni, kezdve azzal, hogy az anyukája viszi haza, és ő behajítja a játékfiguráját a sínek közé, folytatva a randikkal, a felnőttséggel, kiégettséggel, és végül a halállal. Az valami csodálatos volt, mikor az édesanyja meghalt, de előtte még visszaadta a játékfigurát, amit megtalált, és a fiú ki tudta mondani, hogy szereti. Az is említés érdemel, hogy finoman szelídítették az eredeti szöveget, meg kreatívan is, az aktust magát is nagyon jól megjelenítették, árnyjátékszerűen, lány, srác ölében és hátul egy lámpát himbáltak jobbra-balra. A srác szuperegóját is megjelenítették, aki fel-feltűnve az élet különböző szakaszaiban, szép kisestélyikben, mondott komoly és elgondolkodtató dolgokat. Engem Merle: Védett férfiak könyvére emlékeztetett egy kicsit. A vége meg a Setét toronyra, amit nemrégiben olvastam végig. Ugye mikor felébresztette a hipnózisból a srác nem emlékezett az álmára, viszont ugyanúgy narrálta az eseményeket, és mikor odaértek a metróhoz, a srác felemelte a kezét, de nem dobta le a figurát. A sorsunk tehát, amit látunk, nem feltétlenül egyezik meg azzal, amit átélünk és bármikor változtathatunk rajta. Aki olvasta a Setét toronyt, az érti azt az összefüggést, amit én látok.
Ők is vastapsot, meg hujjogást kaptak. Az külön jó volt, hogy hujjoghattam, mert ugye a színészek előadása után nem illik, most meg lehetett, és rekedtre üvöltöttem magam. Úgyhogy ma nincs hangom, kicsit úgy is érzem, magam mint a mosott tornazokni, de maximálisan megérte :)
Ezután az előadás után jött az a szakmai beszélgetés. Részemről belesüppedtem egy kényelmes kanapéba, Réka mellé, letarháltam egy tejberizzsel (a csaj még Bear Gryllst is letúléli), majd ketten kókadoztunk. Nem vették rossz néven, szerintem fel sem tűntem, úgyhogy hallgattam az okosságokat. Tényleg érdekes dolgokat mondtak, nem leszúrták a népet, hanem kiemelték a jó dolgokat, meg azokat, amiken javítani lehetne. Igaz, ebből nem sok mindent értettem, szakmai, de korrektek voltak, ami nagy szó.
Utána jött egy vendégelőadás a Hullám. Gyerekek ez félelmetes volt, és érzem, hogy ez nem kétnapos menet lesz lerendezni magamban. Van film, meg könyv, szóval, aki tudja, az linkelje be, mert látni, olvasni is akarom, az ismétlés-segíti-a-feldolgozást alapon. No, meg azért, mert érdekel. A darab arról szólt, hogy miként vált lehetségessé a zsidóüldözés, hogy miként lehetett az, hogy emberek, akik benne voltak, mit se tudtak róla, miként engedelmeskedhetnek az emberek a hatalomnak, a józan belátásuk ellenére,  és ezt az autokráciát modellezte le egy tanár. Nem kellett hozzá egy hét sem, és a kísérletet leállította, mert a diákok tagokat gyűjtöttek, megverték a kívülállókat. Félelmetes volt, de az igazán félelmetes az, hogy közben meg jó is volt. Egy közösséget alkottak, segítették a másikat, korrepetálták, a srácok először győztek a vízilabdában, de közben mégis kisiklott valami, valahol.
A végletekig elgondolkodtató, és természetesen páratlanul kivitelezett darab volt, de félelmetes. Nagyon félelmetes. És elgondolkodtató.
Vagy hatszor visszatapsoltuk őket, de meg is érdemelték.
A darab után következett az oklevél-és díjkiosztós, mindegyik csoport kapott valamit, Rékáék különdíjat, meg ezüstöt, de jövőre úgyis arany lesz.
Aztán a szünetben a színjátszósok elszabadultak, mert ilyen rögtönzött stábot alakítottak, és megkérdeztek embereket, hogy mi a véleményük erről a Hullámról. Persze belementem a játékba, segített visszazökkenni, meg aztán a világért ki nem hagytam volna :)
Utána jött valami indie koncert, ami zártkörűnek bizonyult, szóval leléptem, de előtte még válaszoltam a Gerinek arra a kérdésére, hogy szeretem-e ezt a zenét. Válaszolom: Olvastam egy fanfictiont, amiben szerepel ez a műfaj, a fanfiction tetszett, így a műfaj is fog.
Igen Raistlin: Revű a kegyetlenségről című regényére gondoltam, de most lebuktam, hogy nem hallgattam végig a tracklistát.
Még elértem az utolsó buszt, hazajöttem és lefejeltem az ágyat.
Jól éreztem magam, nagyon örülök, hogy Réka elhívott, és a következő ilyen megmozduláson is alakítani fogom a Lelkes Közönséget, már csak azért is, mert a színház, na az az igazi 3D.
Ha végigolvastad, köszönöm mindenki nevében, bár ez messze volt a szakszerű beszámolótól, de remélem élveztétek. Ha nem olvastátok el, akkor itt a végén zárójelben mondanám, hogy WtNV ficet irok Kevin/Earl/Steve háromszöggel, ami nem is annyira háromszög. Meg végre jutok valamire a Függőséggel is.
További szép napot habcsókok, egyszarvút, meg szexi színészt az álmaitokba, no meg a valóságaitokba és nyugodalmas, szép életet!
Találkozunk a legközelebbi hozzászólásomnál, bejegyzésemnél, és ha minden jól megy 12 - én Pesten a Margitszigeten is!
Jót ne halljak rólatok!

6 megjegyzés:

  1. Mindenekelőtt: http://online.film.hu/a-hullam/ ha ugyanarra gondolunk, akkor ez egy lenyűgöző történet, eddig csak filmen láttam, és ha minden igaz, akkor ez az.

    Most pedig az elejétől: hát mostanában nem voltam épp aktív, de mára már úgysem terveztem alvást, szóval belevágtam gyorsan a beszámolódba (van még mit pótolnom olvasás ügyileg) és mit ne mondjak, még ha nem is volt szakszerű, felkeltette az érdeklődésem. Nem vagyok színházakba járós, de megnézném ezeket, nagyon jól hangzanak így első blikkre. Mondjuk leülni megnézni egy filmet egyszerűbb, mint elcaplatni egy előadásra és eltévedni (látom te is a sugárúton-is-eltévedek típus vagy). Még színházi előadást is TV-n nézek, pedig a színháznak is megvan a varázsa, csak hát ennyi szabadidőm nincsen.
    A Hullámra visszatérve, fantasztikus. Tényleg. Legalább is a film, csak erről nyilatkozom, mert ezt láttam. A német filmek amúgy is egyre jobbak, nem tudom, hogy ismered-e esetleg ezt: https://www.youtube.com/watch?v=jdDXpp5kq8Y szintén egy nagyon jó darab. Valamint ajánlásba kidobta még youtubeon a Das Experiment (https://www.youtube.com/watch?v=LpSnvbARbR4) ezt ugyan még nem láttam, de szintén ígéretes darabnak tűnik :)
    Volt még egy film, amit nem régen láttam, a címe nem jut eszembe, de szintén német film, mégpedig, hogy a foci hogy jött be a németekhez, ez szintén érdekes és fordulatos film, valamint elég helyes az angoltanár benne khm. Majd ha kiderítem, hogy ennek mi volt a címe, akkor majd szólok, de most a fenébe sem jut az eszembe, fránya német.
    Örülök, hogy élvezted akkor az előadásokat, és remélem a filmeket is fogod :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Ha szakértő véleményre vágysz, akkor ne engem olvass, mert messze vagyok tőle, mint Makó Jeruzsálemtől. Én ez a lelkes, hú-ezt-mindenképpen-látni-kell típus vagyok, mint azt a mellékelt ábra mutatja.
      Úgyhogy én tartozom köszönettel, amiért átrágtad magad, a linket pedig köszönöm! sőt a linkeket, bár nem tudom mikor lesz időm megnézni. Igazából filmet elég nehezen kezdek el nézni, szeretek róla körbetájékozódni, meg lespojlerezni magamnak az egészet és talán megnézem. De ez a Hullám. Hát ez...fuh.
      Színháztéren nekem könnyű dolgom van, egyrészt győri nagymamámmal együtt van bérletünk, lassan öt éve zsinorban, aztán ugyen van egy színjátszós Rékám, meg közel is van, viszonylag, szóval nincs kérdés, hogy menjek-e vagy sem. Te győri vagy igaz? Bocs, rá kell kérdeznem husszor, mire egyszer megjegyzem. Na szokott lenni tudod az a Nyílt nap a kulisszák mögött, valamikor ősszel. Arra eljöhetnél. Én tuti ott fogok lebzselni, de minél többen vagyunk, annál nagyobb a buli. Na?
      Nah, még egyszer ezer hála mindenért, és sok időt, erőt, kitarást drága!

      Törlés
    2. Szerintem szakvéleményből nem sok dolgot fognék fel, jobban szeretem ezeket az "EZT MUSZÁJ LÁTNOD MIELŐTT MEGHALSZ" ajánlókat. Jobban magával ragad és érdekelni kezd. (Hogy mit lehet ennyire imádni és "énisénishaddhadddd")
      Hát ha van, akkor mindenképpen, tényleg nagyon jók, sokkolók, megdöbbentők és nem bántam meg, hogy megnéztem őket.
      Igen, győri vagy mi :D ilyen külvárosi tirpák.
      Na hát erről még életemben nem hallottam? Anno még elmentem egy-két ilyen könyvakármire ami volt, nem jut eszembe a neve de sok könyv volt meg...sok könyv. Szóval könyvek voltak meg pár eltévedt író, akinél lehetett dedikáltatni. De én már évek óta csak a suliig mozdulok ki, vagy 1-2 találkozóra, nem szoktam mászkálni, főleg nem nyilvános eseményekre (sok az ember brr) szóval nem ígérek semmit, de talán... talán. Talán megátkozlak a társaságommal, majd meglátom, hogy hogy lesz időm. Ha nem ősszel lesz nyelvvizsga, akkor nagyobb az esély, hogy menjek. :)
      Köszönöm, viszont neked is :)

      Törlés
    3. Ugyan már, nem is vagy tirpák :) Legalábbis innen úgy tűnik, hogy nem.
      Pedig ez már két éve megy, ha nem három, újságba is benn szokott lenni, meg minden. Az összesen ott vagyok, és mindig autogramokkal megpakolva érek haza, mindegy, hogy van-e vagy nincs a színésztől. Rettenetesen tudom élvezni ezeket a megmozdulásokat, az embereket is, mikor olyan a hangulatom.
      Szóval gyere csak, gyere, vagy ha tudsz, talán nem akasztjuk ki egymást. :) A nyelvizsgához előre is drukkolok!

      Törlés
  2. Szia!

    Nagyon részletes élénk és élethű volt a beszámolód.:) Szinte magam előtt láttam a napodat. A darabokhoz nem igazán tudok hozzászólni, mert nem ismerem egyiket sem, ami elég nagy baj, ideje lenne ezt a fajta lemaradásomat behoznom. Én is szeretem a színházat, csak valahogy sose jutok el.:S Ha egy nap 36 órából állna... Igen, az élet mennyivel könnyebb lenne.:)

    Legközelebb ígérem, hogy tartalmasabb hozzászólást fogok produkálni.:)

    Puszillak:)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Csak tudnám, hogy honnan szeditek azt, hogy az ilyen kis cupcake vélemények nem tartalmasak? Honnan? Amikor pedig de.
      Kizárólag részletes és élénk és élethű beszámolókat tudok irni, és néha fárasztóakat, meg sokat, de hát kitartás drága! Lesz ez még így se.
      Hidd el én is csak az Átváltozást ismertem, úgyhogy ezen ne aggaszd magad.
      Sőt, boldog vagyok, hogy így is elolvastad!
      Szervezzünk tüntetést a 36 óráért, talán összejön.
      Cupp-cupp neked is!

      Törlés